geschiedenis

Schilderij: Stichtelijk uurtje in de Achterhoek, Hendrik Valkenburg, 1883.

Klompenkerkje Bezelhorstweg Doetinchem

Van boerderij ’t Loo naar Kruisbergkerk

In de 2e helft van de 19e eeuw hielden een aantal gezinnen in de wijk “De Kruisberg” ’s zondags kerkdiensten op boerderij ’t Loo aan de Bezelhorstweg. Omdat er steeds meer mensen kwamen werd het te klein en werden er plannen gemaakt om een eigen kerk te bouwen. Op 4 november 1888 werd de eerste steen gelegd en men wist van aanpakken want op 17 januari 1889 werd het eerste kerkgebouw in gebruik genomen. Het stond op de plaats van de huidige Kruisbergkerk. In 1917 werd het kerkgebouw al uitgebreid. In 1938 volgde er weer een verbouwing en kwam er plaats voor 175 personen. Maar ook die werd te klein en in 1963 werd er besloten om een geheel nieuwe kerk te bouwen met ruim 310 zitplaatsen. De kerk werd wel ’t Klompenkerkje genoemd. Of dat was omdat veel kerkgangers op klompen liepen of omdat een aantal kerkgangers klompenmaker was is nooit vastgesteld. Door de groei van de gemeente werd ook de nieuwe kerk te klein en in 1983 werd de kerk uitgebreid tot 480 zitplaatsen. In 2002 volgde er weer een verbouwing en werd de kerk uitgebreid tot 550 zitplaatsen. In 2021 is de gehele kerkzaal gerenoveerd.

Grondleggers van de kerk zijn families met de namen Bulten, Ebbers en Wiltink. Namen die nu nog steeds veelvuldig voorkomen in de kerkgemeenschap.

fotogalerij huidige gebouw